Vad är skolios?

Jag antar att jag har samlat mig lite från gårdagen chock och änkte därför skriva lite om va skolios är.

Idiopatisk skolios är inte en sjukdom eller ett handikapp. Egentligen kan man säga att det är en uteslutnings diagnos efter som man inte vet vad det beror på(Idiopatisk=utan känd orsak).
Skolios kan också bero på olika nerologiska sjukdomar, kotmissbildningar, benlängsskillnad o.s.v.

Skolios innebär att ryggen är krökt i sidled om man betraktar den bakifrån och det är mest flickor som drabbas av behandlingskrävande skolios.

De flesta skolioser kräver ingen behandlig utan kontrolleras enbart under tillväxttiden ungefär en gång i havåret.
Om kröken fortsätter att öka finns det två behandlingsalternativ; Korsett och Operation.

Korsett kan bara användas om man fortfarande växer och syftet är att stoppa ryggen från att krökas mer. En skolios över 40-45grader kan oftast inte bli hjälpt med korsett behandling.

Om kröken överstiger 45grader eller om den fortsätter att öka trots korsettbehandling övervägs operation.
Det är flera faktorer utöver kurvans storlek som spelar in, bl.a. ålder, orsak och var kröken sitter.
Operation innebär att man stelopererar den del av ryggen som är mest krökt med hjälp av stag, krokar och skruvar.
Målet är att förhindra att kröken ökar och delvis korrigera den.

Vanligtvis brukar en skolios under 45grader sluta att öka när man slutar växa, men så var det ju uppenbarligen inte i mitt fall. På 9 månader ökade min skolios 21 grader trots att jag inte växt en enda centimeter.
Så nu väntar jag på operation.
Om jag säger att gårdagen var chock är idag...

Förnekelse

Kommentarer
Postat av: Mattlan

Vet hur jobbigt det är! Men du kommer klara det.
Har du haft några problem med sjukvården, så som att du inte fått rätt vård, eller att en läkare/skoläkare bedömt dig fel?

Postat av: Mattlan

Nej, jag förstår det. Ha det jättebra!
kram kram

2007-06-09 @ 14:02:33
URL: http://mattlan.blogg.se
Postat av: Perniiillla

Jag Känner en på min skola som fick operera sig mot skolios. Alltgick bra för henne men hon kunde inte vara med på idrotten i ett år! Hoppas att det går bra!!

2007-06-09 @ 14:55:52
Postat av: Simon

läskigt :S

2007-06-09 @ 17:52:24
URL: http://sajmoen.bloggagratis.se
Postat av: Emma

va jobbigt! min kusin har skolios.. mattlan som skrev ovanför.... men det är väl inte så vanligt att man får operera? lycka till! kramar

2007-06-11 @ 21:10:55
URL: http://thiisme.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback